Kerkboten rond Siljan (S)

Vroeger brachten kerkboten de mensen naar de kerk omdat de wegen rond Siljan (Dalarna) vaak te wensen over lieten. Van deze antieke kerkboten zijn er hier en daar nog enkele tentoongesteld onder een overkapping, zoals b.v. bij de bekende Dalarna paardjes fabriek in Nusnäs.
In b.v. Rönnäs liggen in een viertal botenhuizen wel 4 of 5 van deze antieke kerkboten.

Deze kerkboten worden nog steeds gebouwd maar worden nu alleen gebruikt om roeiwedstrijden mee te houden en om zich te presenteren bij feestelijke gebeurtenissen (b.v. midzomer). De maten zijn nu vastgelegd, waardoor een eerlijke strijd geleverd kan worden. Er is nu plaats voor 20 roeiers en één stuurman.

In Leksand hebben we zo'n "kapp rodd" (boten race) kunnen meemaken. Hier streden vrouwen teams tegen elkaar. Het zijn zeer serieuze verenigingen die zich professioneel voorbereiden op zo'n wedstrijd.
Onderstaand filmpje geeft een indruk van zo'n "kapp rodd" .

Inge en Leo