terug naar Noorwegen


Vardø (N)

Wat maakt het toch dat de Nederlanders zo graag naar de poolstreken reizen? Mijzelf incluis, maar dat wijd ik aan mijn walvisvaarders bloed.

De schoener Willem Barents is gebouwd met als doel een gedenkteken op Nova Zembla te plaatsen, ter herdenking van het Behouden Huis. Bovendien zou het onderweg wetenschappelijk onderzoek doen.

De financiering van de schoener kwam tot stand door het Comité voor de IJszeevaart. Eén van de inzamelaars van geld die de bouw van de schoener Willem Barents mogelijk moest maken was Simon van Gijn. In het museum Huis van Gijn, in het woonhuis van Van Gijn staat een model van dit schip te bewonderen.

Gedurende zeven achtereenvolgende jaren werd in de zomer een pooltocht ondernomen. Vertrekdata van Amsterdam en dag van aankomst te IJmuiden waren:
1878 - 5 mei tot 12 oktober
1879 - 3 juni tot 22 oktober
1880 - 3 juni tot 30 september
1881 - 7 mei tot 26 oktober 
1882 - 9 mei tot 19 oktober 1882
1883 - 5 mei tot 5 oktober
1884 - 31 mei tot 17 september

Bij de derde tocht, in 1880, had het schip een gast aan boord. De schilder en tekenaar Louis Apol (1850-1936). In de collectie van het Rijksmuseum bevindt zich het schetsboek, dat hij maakte tijdens de poolreis. Vooral mijn interesse werd gewekt door zijn schetsen van Vardø.

Deze plaats ligt op de route van de Hurtigruten en door mij bezocht. Een leuke plaats en tijdens mijn bezoek was de klimaatverandering duidelijk merkbaar. Het was 23 juli 2016 en windstil en 30 graden. Nog nooit gebeurd in deze plaats aan de Barents zee.

Voor een aardige indruk van deze plaats lees ik het boek “De vrouwen van Vardø”, door Kiran Millwood Hargrave. Een gruwelijk en indrukwekkend boek, dat plaatsvindt in 1617-1620.

Wierden,
Ed en Ineke de Graaf

vardo

vcardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo

vardo


terug naar Noorwegen