Noordse stern

Scandinavische Vereniging Twente sponsort de noordse stern Viking

noordse stern

Dr. Maarten Loonen, wetenschapper aan het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen, wil de vliegroutes in kaart brengen en zet daarvoor, samen met het Ubbo Emmius Fonds van de Rijksuniversiteit Groningen, een nieuw middel in: crowdfunding. Hij heeft 40.000 euro nodig om de vogels met geolocators uit te rusten en te volgen.

Al meer dan 25 jaar gaat Maarten Loonen naar Spitsbergen. Hij doet er onderzoek naar het gedrag van trekvogels en veranderingen in de leefomgeving. In het noordpoolgebied is de opwarming van de aarde het grootst. Met wetenschappelijk onderzoek wil Loonen er achter komen wat de gevolgen van klimaatverandering zijn voor trekvogels.

Op vrijdag 13 november 2015 gaf Maarten Loonen een lezing voor onze vereniging over de expeditie naar het eilandje Edgeøya. Het doel van die expeditie was de invloed van menselijk handelen op het klimaat te onderzoeken.

Tijdens die gelegenheid vroeg Maarten ons om een noordse stern te sponsoren. Voor het bedrag dat wij betaalden wordt een noordse stern uitgerust met een geolocator. Dat is een zendertje waardoor de reis van de vogel van Spitsbergen naar de Zuidpool en terug wordt vastgelegd.
Als sponsor mochten wij de vogel een naam geven en wij kozen voor de naam Viking.

Maarten heeft ons op 13 november al meer kunnen vertellen over de reis die onze vogel heeft afgelegd. Op 14 juli 2014 kreeg Viking ook al een geolocator en op 2 juli 2015 is hij teruggevangen op een nest en, dankzij onze steun, voorzien van een nieuwe geolocator.
De route die hij het afgelopen seizoen naar de Zuidpool vloog is dus al een keer vastgelegd. Maakt hij die enorme reis nog een keer?

Een antwoord hierop hebben wij nog niet!

Maarten met "onze Viking"?

stern     stern