Scandinavische Vereniging Twente
(SVTwente)

Neem een abonnement op onze gratis Nieuwsbrief

Scandinavische
Evenementen, Kunst, Cultuur

19 en 20 oktober

Nordic Days

in Cuijk

nordic

klik voor informatie

(TV)

ndr

ostseereport

Uitzending gemist?
In de "Rückschau" is alles terug te kijken.

lid

Alle bijeenkomsten zijn in:
STEFANS-HOF, Grotestraat 207 , Borne
aanvang 20.00 uur, zaal open 19.30 uur
Entree niet-leden en introducés: € 4,--

8 december

Reis mee door het kleurrijke noorden

Marius en Jenny van Lienden

Over goudgele fjell en witte winterwegen

Op 8 december nemen ze u mee op een kleurrijke reis in de nazomer, herfst en winter. U ziet de goudgele fjell, de blauwe kust, het groene noorderlicht en de witte sneeuw in het midden en noorden van Zweden en Noorwegen.

De reis voert via het Deense Kattegat en het Vänern naar de rendieren bij Idre en Flatruet. Verder langs Vilhelmina westwaarts naar de Noorse Vikna-eilanden. Dan in de winter op pad naar de Noorse sneeuw bij Nesbyen.

la[pland

12 januari

Wandelen over het Olavspad

Alleke Wieringa

Op zoek naar de herkomst van het mooie pelgrimsteken, dat we gaan volgen op onze trektocht door Noorwegen, stuitte ik op een onderzoek uit 2008, uitgevoerd in opdracht van de Noorse regering:  På livets vei, Pilegrimsmotivet – et nasjonalt utviklingsprosjekt.  ‘Op de weg van het leven, een nationaal ontwikkelingsproject’.

Naast interessante tekst over de hernieuwde opleving en ontwikkeling van de pelgrimsroutes in Noorwegen, vind je er mooie foto’s en prachtige citaten in. Dit is er één van:

Loop niet voor me uit, misschien volg ik je niet,
Loop niet achter me, want misschien weet ik de weg niet,
Loop naast me en wees slechts mijn vriend
Albert Camus

In drie eenvoudige zinnen gezegd hoe je met elkaar optrekt. De één niet sneller dan de ander, maar samen in een vriendschappelijk tempo. Afstemmend op elkaars mogelijkheden en onmogelijkheden.

Let op elkaar

Ik schreef al over de zegen die we meekregen in Oslo. Naast die zegen kregen we ook een dringend advies: let op elkaar en zorg voor elkaar als je onderweg bent.
De groep, waarmee ik destijds liep, heeft dat in de oren geknoopt: we wachtten op elkaar als er iemand te ver achterop was geraakt, we hielpen elkaar met looptechnieken, we lieten elkaar vrij als er iemand een dag niet mee kon lopen, en we wezen elkaar op de mooie dingen. Op de makkelijke stukken hadden we tijd om met elkaar te praten en elkaar beter te leren kennen. Later hoorden we van de reisbegeleidster dat ze toch niet zo heel vaak een zorgzame groep had meegemaakt. Veel deelnemers kozen voor zichzelf, liepen hun stuk en zagen het dan wel weer.

olavspad

alavsleden

alavs

olavspad